söndag 2 maj 2010

eftermiddag

Hann aldrig med någon morgonuppdatering idag, vi drog direkt ner till stan för att införskaffa lite grejer till kaninbursbygget. Vi svängde även förbi N&D och kikade lite kök de kommer verkligen bli supersnyggt, som vanligt for Nellie direkt till N hennes absoluta favorit de är så underbart att se.
Nu försöker jag få Nellie att sova medans Rikard är ute och grejer jag ska också gå ut då Nellie somnat om hon nu gör de.

Jag passar på att uppdatera mig om de senaste på vk om den 5 åriga flicka som blivit otroligt svårt hundbiten igår. De finns tusen känslor i min kropp kanske borde jag inte alls skriva ut de här då risken finns att jag får en hel del skit men de får jag ta.
Jag har hållit på med hundar under många år jag har mött många hundar av dessa så kallade kamphundraser, jag har till och med själv övervägt att äga en någon gång. Men efter den sista tidens händelser så väljer jag att säga Nej till de. Många av de individer jag har mött har varit otroligt fina men även av de andra slaget, med andra ord hundar som hade kunnat göra de som denna hund gjort. De finns ett fåtal människor som klarar av dessa typer av hundar och kan fostra dom rätt så att dom blir bra individer. När disskutionen kommer upp om dessa raser ska förbjudas tar jag idag ett steg åt sidan tidigare hade jag disskuterat emot en förbjudning. Problemet är att när dessa raser går till attack är de ingen lek, en mindre hund gör inte samma skada om den biter jag säger inte att de är okej men de blir inte samma sak.
Den familjen som blivit drabbad av detta har inte ens själv valt att ha en hund utan deras granne har valt, är de verkligen rätt? Vi kan inte skydda våra barn så länge dessa hundar finns hos var och varannan svensk, där förmodligen 75% inte borde äga dessa hundar utan en mycket lugnare ras. Den här händelsen har gjort att jag har tagit mig en tankeställare, hur ska de igentligen vara? vi kan inte förbjuda folk att ha vissa raser ska vi då förbjuda raserna? Jag låter de vara osagt men jag hoppas att ni läsare också tar er en tankeställare, tänk om de vore ditt barn?
De här blev långt och jag hoppas ni förstår att jag säger inte att alla hundar av "kamphunds" raserna är så här men dom finns och dom är fler än vi tror.

Nu ska jag gå ut och hjälpa Rikard med burarna!

Kram

1 kommentar:

Nina sa...

Det var så mysigt att ni kikade föri en stund, alltid mys att få låna Nellie en stund :)

Jag håller med dig, efter de senaste händelserna vilket inkluderar vad som hände min hund så börjar jag bli mkt skeptiskt.

Kramar